نوشته

طرح جایگزینی CMAبه جای شن و نمک

توسط برنامه هادر دسامبر 27, 2020
5/5 - (1 امتیاز)

جایگزینی محلول CMA (استات كلسيم منيزيم ) به جای نمک در معابر مناطق شمالی تهران در چند سال پیش انجام گردید . این طرح به لحاظ وارد شدن نمک ها به فضاهای سبز حاشیه معابر و نیز وارد شدن نمک به آبهای زیرزمینی اعلام گردیده بود .

در این طرح به جای استفاده از شن و نمک، دستگاه محلول پاش،  CMA را به کار می‌برند که نسبت به یخبندان، حداکثر از 23 درصد نمک استفاده می‌شود. بدین ترتیب پیش بینی می گردید استفاده از دستگاه محلول شیمیایی CMA علاوه بر کاهش آسیب های زیست محیطی، باعث کم شدن  بنیاز به بکارگیری کارگران نیز گردد.

از جمله مزایای ذکر شده برای این ماده تاثیر آن بر روی آسفالت است که بر عکس نمک خوردگی ایجاد نمی‌کند. به همین منظور در ورودی و خروجی تونل ها به دلیل عدم خوردگی آسفالت ها از CMA استفاده می شود و این مزیت از ویژگی های منحصر به فرد این ماده است.

به منظور رفع یخببندانهای ناشی از بارش برف تهران در حدود  1600نفر نیروی انسانی و 220دستگاه تجهیزات تخصصی  از قبیل نمک پاش غلتان ، نمک پاش داخل کمپرسی ، نمک پاش بزرگراهی ، نمک پاش کوچک ایسو زویی، دستگاه  محلول پاش و کامیون تیغه برفروب  و حدود 1150 دستگاه تجهیزات عمومی از قبیل گریدر، خاور، نیسان ، لودر، کامیون و بابکت  در آماده باش خواهند بود .

در سالهای گذشته به منظور استفاده حداقلي از شن و نمك در زمان بارش برف و بكار گيري روش هاي جايگزين به ترتیب در سالهای  92 و 93و 94 شاهد كاهش در تهيه و مصرف نمك بين مناطق شهر تهران بوده ايم بطوری که در سال 93 نسبت به 92 میزان 32/5%و در سال 94 نسبت به 93 میزان 45% کاهش داشته ایم .

بازدیدها: 87

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!