نوشته

اﻧﻮاع ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻫﺎی زباله سوزی

توسط انواع فرایندها, زباله سوزدر دسامبر 1, 2020
2/5 - (1 امتیاز)

کوره توده سوز زباله

در کوره توده سوز، زباله، با استفاده از فن‌آوری احتراق لایه‌ای، پس از ورود به داخل کوره توسط رنده‌های متحرک وارد طبقات مختلفی می‌شود. فرایند آماده‌سازی و سوزاندن زباله در این طبقات به‌طور یکجا و به‌صورت توده‌ای انجام می‌شود. در ادامه کوره، دود حاصل از سوزانده شدن زباله‌ها به طبقات بالاتر رفته، تحت دمای اولیه ایجادشده تا دمای 900 درجه سانتی‌گراد سوزانده می‌شود. مزایای این روش، پذیرش زباله در دامنه وسیعی از ارزش حرارتی است و برای شهرهایی که دارای تناژ بالای زباله و بیش از یک‌ میلیون تن باشند مناسب است.
ظرفیت مناسب و اقتصادی در این روش، برای هر واحد پسماند سوز بالای 800 تن زباله در روز است و به لحاظ شرایط ایمنی و لزوم تعمیرات دوره‌ای و اتفاقات احتمالی، حتماً باید هر واحد زباله‌سوز حداقل در دو خط به ‌طور موازی طراحی و اجرا شود. در این صورت، ظرفیت مطمئن و اقتصادی برای خط زباله‌سوز با روش توده سوز، 400 تن زباله در روز است. در حال حاضر، رایج‌ترین سیستم زباله‌سوز در شهرهای بزرگ جهان است. دارای فن‌آوری قابل‌قبول و به بلوغ رسیده است.

سیستم زباله‌سوز بستر مذاب

مکانیزم سوزاندن سیستم زباله‌سوز بستر مذاب با مکانیزم سوزاندن بستر مذاب با سوخت زغال‌سنگ شبیه است و در مورد موادی با ارزش حرارتی زیاد مورداستفاده قرارمی‌گیرد. زباله‌ها در کف کوره معمولاً تا ℃600 گرم می‌شوند و پس‌ازآن، به دمای ℃850 می‌رسند. سیستم زباله‌سوز بستر مذاب می‌تواند هرگونه مواد زائد را بسیار کامل بسوزاند، اما نیازمند خردایش پیش از انجام عملیات است. در صورت عدم انجام خردایش مناسب، سیستم به راحتی به هم می ریزد. علاوه بر این، بسیاری از این کوره‌های نیاز به اضافه کردن زغال سنگ برای سوزاندن دارند.

سیستم زباله‌سوز پیرولیز و گازی سازی

اساس فرایند در این سیستم زباله‌سوزی، عملیات سوختن و در مرحله ای از فرایند، تجزیه ترکیبات آلی در اثر کمبود اکسیژن یا قرارگیری در اتمسفر غیر اکسیدی در یک دمای مشخص (℃500 تا ℃600) است که در آن، فرآیند شکست حرارتی اتفاق می افتد و ترکیبات آلی، تجزیه و به گاز (مخلوط گازی قابل احتراق) تبدیل می‌شود. سپس گاز به محفظه احتراق وارد می‌شود، می سوزد و موجب سوزاندن هم می‌شود که در نهایت تجزیه آلاینده های آلی را به همراه دارد. این انرژی حرارتی، در تولید برق و حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. از فن آوری تجزیه حرارتی، به طور عمده برای دفع انواع زباله استفاده می‌شود.
با این حال، با توجه به آنالیزهای زباله، ویژگی‌های تجزیه حرارتی گاز (ارزش گرمایی، ترکیب) ثابت نیست. از مزایای این روش، تناسب آن از نظر ظرفیت برای شهرهای کوچک و متوسط است و در ظرفیت های 5 تا 200 تن طراحی و ساخته شده است. راهبری و نگهداری این روش بسیار آسان و هزینه استهلاک بسیار کمتری نسبت به سایر روشها دارد. در این روش، زباله و گازهای اشتعال زای حاصل از سوختن و تجزیه حرارتی، در دو محفظه و یا کوره جداگانه سوزانده می شوند. کوره اول مخصوص سوزاندن زباله است و در کوره دوم، گازهای اشتعال زا سوزانده می شوند.
دمای حاصل از احتراق در این دو کوره، منبع بسیار خوبی برای تولید انرژی برق خواهد بود. میزان دی اکسین تولید شده در گازهای خروجی در این روش به حداقل ممکن می رسد. بنابراین، یکی از ویژگیهای مهم و حیاتی این روش، پائین بودن این آلایندگی است. دسترسی آسان به استانداردهای محیط ‌زیست، از ویژگیهای دیگر این فن آوری است. در بخشی از شهرهای کوچک و متوسط کانادا و ایالات متحده از این روش استفاده شده است. علاوه بر این، در اروپا و ژاپن، با بکارگیری کوره‌های دوار، از این فن آوری استفاده می کنند. هزینه های اجرایی این فن آوری، نسبت به سایر فن آوریها مناسب تر و اقتصادی تر است.

کوره‌های زباله‌سوز دوار

مکانیزم سوزاندن کوره‌های دوار مشابه کوره‌های صنعت سیمان است. این کوره، از سیلندر فولادی مورب ساخته شده که جنس دیواره داخلی سیلندر از مواد نسوز است. از سوی دیگر، میتوان از لوله های آب، بعنوان دیواری برای محافظت از سیلندر استفاده کرد. زباله‌ها از قسمت ورودی داخل سیلندر شده، با چرخش سیلندر به سمت جلو حرکت می کنند. فرآیندهای خشک کردن زباله‌ها، اشتعال، احتراق و سوختن در داخل سیلندر انجام شده و به پایان می رسد.

تکنولوژی‌هایی که تاکنون ﺑﺮای ﺗﻮﻟﻴﺪ اﻧﺮژی از زباله‌های ﺟﺎﻣـﺪ ﺷـﻬﺮی استفاده ‌شده ﻳﺎ ﻣﻮرد ﻣﻼﺣﻈﻪ قرارگرفته‌اند ﺷﺎﻣﻞ ﻣـﻮارد زﻳـﺮ می‌ﺑﺎﺷﻨﺪ:
1- تجزیه زباله در دمای بالا در شرایط کمبود اکسیژن و تبدیل آن به انواع گازهای اشتعال ‌زا (اﺣﺘﺮاق چندمرحله‌ای) که به آن روش پیرولیز و گازی سازی (Pyrolysis & Gasification) گفته می‌شود.
2- اﺣﺘﺮاق توده‌ای (تک‌مرحله‌ای) که آن را توده سوز یا انبوه سوز (Mass Burn) می‌نامند.
3- اﺣﺘﺮاق ﺑﻪ روش ﺑﺴﺘﺮ ﺷﻨﺎور (Fluidized Bed)
4- اﺣﺘﺮاق ﺑﻪ روش ﻛﻮره دوار (Rotary Kiln)

تکنولوژِ ی مورد استفاده توسط شرکت TTS

ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی مورد استفاده این شرکت ﺟﻬﺖ اﺳﺘﻔﺎده در ایران، روش ” پیرولیز و گازی سازی ” اﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﺖ انتخاب آن، ﺳﺎدگی و ﻫﺰﻳﻨﻪ ﭘـﺎﻳﻴﻦ اﻳـﻦ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی در ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ با ﺳﺎﻳﺮ ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻫﺎ، ﻗﺎﺑﻠﻴـﺖ اﻣﺤـﺎء تقریباً ﺗﻤﺎم زاﺋﺪات شهری، بیمارستانی و برخی از زائدات صنعتی و قابلیت اﺳﺘﺤﺼﺎل اﻧﺮژی از آن‌ها می‌باشد. به ‌کارگیری این روش، علاوه بر مزایای یادشده از قابلیت رفع آلایندگی خروجی بهتری نسبت به سایر روش‌ها برخوردار است.
بیشتر بدانیم : مشخصه هاي اصلي نيروگاه پسماند سوز شهري

منبع :http://ttsgroup.ir/

بازدیدها: 346

1 دیدگاه
  1. […] سنسورهاي اندازه گيري آلاينده‌هاي خروجي در قسمتي از بدنه دودکش نصب مي گردند و اين قابليت را دارند که اطلاعات حاصل از اندازه گيري ها را بصورت لحظه اي به نهاد هاي مسئول ذيربط مخابره نمايند. بیشتر بدانیم :اﻧﻮاع ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی ﻫﺎی زباله سوزی […]

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!