نوشته

اکوبریک یا آجرهای بومیار استفاده از ظروف پت

توسط وب گردیدر نوامبر 30, 2020
4.5/5 - (2 امتیاز)

🔸️ سوزان هیس در ۲۰۰۳ با راه انداختن جنبشی برای ساخت بلوک‌های اکوبریک توانست منطقه اطراف دریاچه آتیتلان درگواتمالا رو از شر کوه‌های زباله نجات دهد.

🔸️او برای همراه کردن مردم بومی از این پیام استفاده کرد؛

🔺️”این برگ نیست. نمی‌پوسه. صدها سال اینجا باقی می‌مونه. نیازه کار متفاوتی انجام بدیم.”

🔸️ جنبش “این برگ نیست” بعدها به “حل پلاستیک” معروف شد و در ده سال اخیر به جنبش جهانی اکوبریک تبدیل و تا امروز مدرسه های زیادی در آمریکا و آفریقا با اکوبریک‌ها ساخته شدن و این کار همچنان ادامه دارد.

🔺️طریقه ساخت اکوبریک:
۱. بطری سالم و تمیز یک و نیم لیتری لازم داریم و زباله‌های غیرقابل بازیافت (ریجکتی) از جمله؛ بسته‌بندی‌های پلاستیکی موادغذایی، چیپس، پفک، شکلات و سایر خوراکی‌ها. ته سیگار، دستکش و ماسک یکبار مصرف و….

۲. ریجکتی‌هایی که در ساخت اکوبریک استفاده می‌شود باید خشک و تمیز باشند تا ایجاد باکتری نشود. ضمنا با استفاده از یک چوب محتویات را به خوبی فشرده می‌کنیم تا اکوبریک ثابت و محکمی داشته باشیم.

در حال حاضر تعدادی از شهر ها از جمله اصفهان با تشویق شهروندان به تحویل ظروف پت ( مربوط به نوشابه های خالی شده ) که با مواد پلاستیکی غیر قابل بازیافت پر شده باشند در جهت حفظ محیط زیست و منابع طبیعی اقدام نموده اند.

شهرداری اصفهان با پشتیبانی از کاربرد اکوبریک ها در انواع پروژه‌های مربوط به زیباسازی در شهرداری‌ها مانند ساخت غرفه‌های بازیافت، مبلمان یا المان شهری، ساخت باغچه‌های شهری و آبنما و در منازل از آنها برای ساخت میز، زیرگلدانی و پاف اقدام نموده است.

اکوبریک ها را به کجا تحویل دهیم؟

یکی از شناخته شده ترین دریافت کنندگان آجرهای بومیار گروه مستقل و غیردولتی دوستداران محیط زیست «اسپه» است که از سال ۹۷ فعالیت خود را در اینستاگرام آغاز کرده است و اکوبریک های ساخته شده را از در منزل جمع آوری می‌ کند.

این گروه اعلام کرده است که با اکوبریک های جمع آوری شده از سراسر کشور، برای کودکان مناطق محروم کشور مدرسه سازی خواهد کرد.

اطلاعات کامل روش ساخت اکوبریک استاندارد، شیوه تحویل و عضویت در گروه های استانی در پیج این گروه به اشتراک گذاشته شده است.

در حال حاضر یکی از مجموعه های زیست محیطی که در کشور در خصوص کاربرد اکوبریک فعالیت می نماید و در استانهای مختلف کشور دارای شعبه می باشد اسپه می باشد

بیشتر بدانیم :پوستر استفاده کمتر از ظروف پلاستیکی

بازدیدها: 531

1 دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    error: Content is protected !!